De ziel terug in het bedrijf

12.02.2015

De ziel terug in het bedrijf

Wanneer je de media leest, wanneer je televisie kijkt is het makkelijk te denken dat de wereld de weg kwijt is. Groeperingen beginnen oorlogen tegen elkaar, landen worstelen op meerdere vlakken, bedrijven plegen fraude of ontslaan rucksichtlos mensen voor een beetje extra winst. Ik weet het, er gebeuren natuurlijk ook vele mooie dingen maar die halen vaak de media niet. We zouden dus kunnen denken dat de wereld en de bedrijven het kwijt zijn. Wat dat HET dan ook is. Maar wat nu als di teen noodzakelijke fase is waar bedrijven doorheen moeten gaan? Wat als dit een onderdeel van een proces is. Een proces dat voor velen van ons bekend is maar nog nooit beschouwd vanuit een groter geheel. Wat nu als…?

Het process, of patroon, waar ik het over heb is de Hero’s Journey, oftewel Joseph Campbell’s monomyth. Dit patroon vindt men in vele vertellingen over de hele wereld en gaat over het vinden van je roeping, deze roeping beantwoorden, uitdagingen/angst/dood trotseren, uit de afgrond oprijzen, het juiste ding doen en de overwinning aan het eind. Natuurlijk gaat de Hero’s Journey over meer dan deze paar worden maar denk hier eens over. Gaat de Hero’s Journey niet over het beantwoorden aan je roeping en het (bijna) verliezen van je doel, een hoger doel, je ziel?

Wanneer je naar de media kijkt is het dan niet precies dat proces waar (sommige) bedrijven doorheen lijken te gaan? Ik ben ervan overtuigd dat alle bedrijven ooit gestart zijn vanuit een nobel streven, een soort ziel creërend in het bedrijf, een gevoel van hoger doel nastreven. Wat nu als zij zich bevinden in de fase waar ze de “schat” gevonden hebben, of wat zij denken dat de schat is, de heilige graal en het nu tijd is om te beslissen terug te keren naar de “gewone wereld” zoals deze heet in de Hero’s Journey. Of, zoals zo mooi te lezen is op Wikipedia Having found bliss and enlightenment in the other world, the hero may not want to return to the ordinary world to bestow the boon onto his fellow man.”. Oftewel, ze hebben het licht gezien maar willen wellicht niet terugkeren. Dit is waar wij als trainers, coaches, facilitators, inspirators om de hoek komen kijken. Hoe dan vraag je je wellicht af. Ook dat is terug te vinden in de Hero’s Journey: Just as the hero may need guides and assistants to set out on the quest, oftentimes he or she must have powerful guides and rescuers to bring them back to everyday life, especially if the person has been wounded or weakened by the experience. The trick in returning is to retain the wisdom gained on the quest, to integrate that wisdom into a human life, and then maybe figure out how to share the wisdom with the rest of the world.”.

Wat nu als ons enige hoger doel is om bedrijven de weg terug te helpen vinden naar de “gewone wereld”, hen helpen herinneren wat de oorspronkelijk roeping van het bedrijf is geweest, hen helpen luisteren naar de stem van hun ziel? Wat nu als wij, trainers, coaches, facilitators, inspirators, die gidsen zijn (ik hou niet van het woord helper). Die gidsen die bedrijven en individuen helpen om zich wederom te verbinden met hun hoger doel, hun ziel. Ik ben ervan overtuigd dat wij die gidsen kunnen zijn ongeacht de bijdrage die je kan maken, of die van je gevraagd wordt. Het kan een groot cultuur verander traject zijn of het kan een relatief kleine time management training zijn. In alle aspecten van je werk is het belangrijk om je te verbinden met de ware visie (ziel, hoger doel) en waarden van een bedrijf en de mensen met wie je werkt en dat te gebruiken als het kloppend hart van elke activiteit die je onderneemt voor een klant. Natuurlijk moet je je hierin kunnen vinden vanuit je eigen waarden gezien anders loop je wellicht tegen een innerlijk conflict aan en kan je niet zoveel impact hebben als je zou willen. Maar alleen dan, wanneer je dit lukt, kan je een duurzame verandering teweeg brengen die zich als een olievlek zal verspreiden, zelfs lang nadat jij klaar bent bij die klant.

 

Share: